Obecnie praca w ramach B2B w miejsce zatrudnienia na podstawie umowy o pracę staje się coraz popularniejsza, w szczególności w przypadku wysokiej klasy specjalistów czy branży kreatywnej.
Duży poziom samodzielności i niezależności wymagany przy realizacji zleconych zadań umożliwia wybór tej formy współpracy przynosząc jednocześnie wymierne korzyści obu stronom umowy. Dla osoby świadczącej pracę, w związku z koniecznością założenia działalności gospodarczej (JDG) na potrzeby współpracy B2B, jest to przede wszystkim możliwość wyboru formy opodatkowania korzystniejszej niż skala podatkowa (23%, 32%). Natomiast dla korzystającego z pracy jest to niewątpliwie okazja do zredukowania kosztów szeroko rozumianego zatrudnienia.
Elementem istotnie odróżniającym umowę B2B od umowy o pracę jest fakt, że nie jest ona regulowana kodeksem pracy. Oznacza to, że wyłącznie od uzgodnień stron umowy B2B zależy, jak będą wyglądały zasady współpracy. W przeciwieństwie do umowy o pracę, nie wchodzą zatem w grę przepisy kodeksu pracy gwarantujące minimum ochrony i uprawnień dla osoby świadczącej pracę. Tym samym również okresy wypowiedzenia umowy o pracę wynikające z kodeksu pracy nie znajdują zastosowania do umowy B2B.
Nie oznacza to jednak, że umowa B2B zawsze może zostać rozwiązana natychmiastowo, bez zachowania okresu wypowiedzenia. Wszystko zależy bowiem od postanowień konkretnej umowy B2B.
- Jeśli w umowie nie został zastrzeżony okres wypowiedzenia, może okazać się, że w przypadku rozwiązania umowy przez jedną ze stron, rzeczywiście dojdzie do jej natychmiastowego ustania, bez okresu wypowiedzenia.
- Nie ma jednak żadnych przeszkód, aby w umowie B2B zastrzeżony został okres wypowiedzenia, który będzie obowiązywał, jeśli jedna ze stron postanowi rozwiązać umowę.
W praktyce, w interesie obu stron umowy leży to, aby w razie braku szczególnych okoliczności uzasadniających natychmiastowe ustanie współpracy, umowa B2B rozwiązywała się z upływem okresu wypowiedzenia (np. miesięcznego, 3-miesięcznego czy dłuższego). Okres wypowiedzenia pozwala bowiem na przeorganizowanie się każdej ze stron w związku z zakończeniem współpracy oraz płynną kontynuację bieżącej działalności.
Jeśli projekt umowy B2B nie zawiera postanowień przewidujących możliwość jej rozwiązania z zachowaniem okresu wypowiedzenia, przed jej podpisanie warto negocjować umowę i zaproponować drugiej stronie wprowadzenie do umowy odpowiedniego postanowienia dotyczącego trybu i terminu jej rozwiązania.
Jeśli stoisz przed podpisaniem umowy B2B, zapraszamy do skonsultowania z nami jej postanowień. Wskażemy na ryzyka, a w razie potrzeby zaproponujemy niezbędne zmiany.
Zapraszamy do kontaktu!
kancelaria@lawmajor.pl